Το τέλος του Αυγούστου σηματοδοτεί ψυχολογικά το τέλος του καλοκαιριού. Ο καιρός παραμένει ζεστός και κάποιοι ακάθεκτοι θα συνεχίσουν τα μπάνια τους. Όσοι από εμάς είμαστε γονείς αρχίζουμε την οργάνωση της επερχόμενης σχολικής χρονιάς. Εντός του πλαισίου αυτού, το σχολείο (ακόμη και το νηπιαγωγείο ή και πολλοί παιδικοί σταθμοί) απαιτεί από εμάς να παρουσιάσουμε ένα πιστοποιητικό καλής υγείας του παιδιού μας.
Πολλοί είναι οι γονείς που βλέπουν την διαδικασία σαν άλλο ένα κόλπο για να "βγάζουν χρήματα αυτοί οι γιατροί". Άλλοι πάλι την απαξιώνουν, τηλεφωνώντας στον παιδίατρο τους και ζητώντας του να τους ετοιμάσει ένα χαρτί και θα "περάσω εγώ γιατρέ ή θα στείλω τον σύζυγο κάποια στιγμή να το παρει".
Σε όλες τις περιπτώσεις, το σκεπτικό τους είναι λανθασμένο. Την ευθύνη όμως, την μοιράζομαστε από κοινού μαζί τους. Ο παιδίατρος από την πλευρά του συχνά αντιμετωπίζει την διαδικασία αυτή εντελώς "τυπικά". Με την ασφάλεια που του παρέχει η γνώση του παιδιού που παρακολουθεί, εύκολα θα γράψει σε ένα χαρτάκι δύο σειρούλες και θα το στείλει στους γονείς.
Θεωρούμε την διαδικασία αυτή ιδιαίτερα σημαντική, από την στιγμή που στην χώρα μας απουσιάζει παντελώς ο θεσμός της σχολικής ιατρικής. Και είναι σε τελική ανάλυση, μια ωφέλιμη επίσκεψη στον παιδίατρο κατά την οποία μπορούμε να ασχοληθούμε με πράγματα τα οποία θα έπρεπε να είναι εξέταση ρουτίνας, αλλά συχνά παραμελούνται όπως :
1) Προσεκτικός έλεγχος του εμβολιαστικού status του παιδιού και προγραμματισμός των εκκρεμοτήτων. Ιδίως σε παιδιά που ξεκινούν το Γυμνάσιο και που σπάνια πλεον επισκέπτονται τον γιατρό τους, είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να δούμε τις επαναληπτικές μας δόσεις, το τετραδύναμο της μηνιγγίτιδας που συχνά διαφεύγει στην προεφηβική ηλικία και το εμβόλιο HPV στα κορίτσια (για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας - το αναφέρουμε καταχρηστικά έτσι, διότι έτσι το γνωρίζει ο κόσμος).
2) Έλεγχος του μυοσκελετικού συστήματος του παιδιού και κυρίως της σπονδυλικής στήλης για σκολίωση,κύφωση,λόρδωση κτλ.
3) Ανασκόπηση των χρονίων προβλημάτων των παιδιών και χάραξη της στρατηγικής μας για το επερχόμενο σχολικό έτος. Πολλοί γονείς παραπονούνται ότι οι δάσκαλοι των παιδιών αδιαφορούν για τα προβλήματα υγείας τους. Φοβούνται την ευθύνη και το ενδεχόμενο να συμβεί κάτι στο παιδί κατά τις ώρες του σχολείου και δεν επιθυμούν την εμπλοκή τους. Σε περιπτώσεις παιδιών με χρόνιες παθήσεις όπως σακχαρώδης διαβήτης, επιληψία , βαρύ άσθμα , σημαντικές αλλεργίες, είναι καλό να επιδιώκεται μια επαφή του προσωπικού γιατρού του παιδιού με τους εκπαιδευτικούς για την παροχή οδηγιών, αλλά κυρίως της διαβεβαίωσης ότι ο ίδιος θα βρίσκεται δίπλα τους σε οποιαδήποτε ανησυχία τους για το παιδί.
4) Έλεγχος της καρδιαγγειακής πίεσης, του σωματικού βάρους και του μοτίβου διατροφής και κατά περίπτωση παραπομπή σε καρδιολόγο για ένα "ασφαλές" ηλεκτροκαρδιογράφημα και εαν ο ειδικός το κρίνει για υπερηχογράφημα καρδιάς. Πολλοί συνάδελφοι διαθέτουν ηλεκτροκαρδιογράφο, αλλά συνήθως αυτό δεν επαρκεί για την πλήρη και ασφαλή κρίση του παιδιού.
Κλείνουμε με μερικές από τις γνωστές "πινελιές" :
Α) Το πιστοποιητικό υγείας είναι μια καλή ευκαιρία να ελέγξουμε, εαν έχουμε την παραμικρή αμφιβολία, την ακοή και την όραση του παιδιού μας με την παραπομπή σε συναδέλφους των αντίστοιχων ειδικοτήτων. Παιδί που δεν ακούει απολύτως καλά (ή αδύναμα) και που δεν βλέπει στον πίνακα ευκρινώς, είναι βέβαιο ότι θα αντιμετωπίσει σχολική δυσπροσαρμογή.
Β) Ο παιδίατρος είναι υποχρεωμένος να αναγράφει με εμφατικό τρόπο στο πιστοποιητικό υγείας του παιδιού (υπογράμμιση, κόκκινο χρώμα κτλ) τα χρόνια προβλήματα του παιδιού τα οποία μπορούν να αφορούν τόσο το ίδιο, όσο και την δημόσια υγεία. Σε παιδί που εξέτασε περιστασιακά μόνο για λόγους πιστοποιητικού, θα πρέπει σαφώς να αναγράφονται οι εμβολιαστικές εκκρεμότητές του μαθητή. Πολλές φορές οι μητέρες γίνονται επιθετικές και αισθάνονται ότι το παιδί κατά τον τρόπο αυτό στιγματίζεται. Θέλουν να δείχνουν όλα στην εντέλεια και μας παρακαλούν συχνά να αποκρύψουμε (δίκην ταμπού) το πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίζει το παιδί τους. Θα πρέπει όλοι μας να φύγουμε από τέτοιες λογικές.
Γ) Οι παιδίατροι θα πρέπει επιτέλους να αρνούνται την τυφλή παροχή πιστοποιητικών (ο αναμάρτητος πρώτος τω λίθω βαλλέτω), είτε την μηχανική συμπλήρωσή τους.
Θα ακολουθήσουν και άλλα θέματα που αφορούν την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Καλό υπόλοιπο καλοκαιριού σε όλους !
Πολλοί είναι οι γονείς που βλέπουν την διαδικασία σαν άλλο ένα κόλπο για να "βγάζουν χρήματα αυτοί οι γιατροί". Άλλοι πάλι την απαξιώνουν, τηλεφωνώντας στον παιδίατρο τους και ζητώντας του να τους ετοιμάσει ένα χαρτί και θα "περάσω εγώ γιατρέ ή θα στείλω τον σύζυγο κάποια στιγμή να το παρει".
"TO ΧΑΡΤΙ" (ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΠΟΛΥ ΕΥΚΟΛΑ ΝΑ ΤΟ ΒΡΕΙΤΕ ΣΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ) |
Σε όλες τις περιπτώσεις, το σκεπτικό τους είναι λανθασμένο. Την ευθύνη όμως, την μοιράζομαστε από κοινού μαζί τους. Ο παιδίατρος από την πλευρά του συχνά αντιμετωπίζει την διαδικασία αυτή εντελώς "τυπικά". Με την ασφάλεια που του παρέχει η γνώση του παιδιού που παρακολουθεί, εύκολα θα γράψει σε ένα χαρτάκι δύο σειρούλες και θα το στείλει στους γονείς.
Θεωρούμε την διαδικασία αυτή ιδιαίτερα σημαντική, από την στιγμή που στην χώρα μας απουσιάζει παντελώς ο θεσμός της σχολικής ιατρικής. Και είναι σε τελική ανάλυση, μια ωφέλιμη επίσκεψη στον παιδίατρο κατά την οποία μπορούμε να ασχοληθούμε με πράγματα τα οποία θα έπρεπε να είναι εξέταση ρουτίνας, αλλά συχνά παραμελούνται όπως :
1) Προσεκτικός έλεγχος του εμβολιαστικού status του παιδιού και προγραμματισμός των εκκρεμοτήτων. Ιδίως σε παιδιά που ξεκινούν το Γυμνάσιο και που σπάνια πλεον επισκέπτονται τον γιατρό τους, είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να δούμε τις επαναληπτικές μας δόσεις, το τετραδύναμο της μηνιγγίτιδας που συχνά διαφεύγει στην προεφηβική ηλικία και το εμβόλιο HPV στα κορίτσια (για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας - το αναφέρουμε καταχρηστικά έτσι, διότι έτσι το γνωρίζει ο κόσμος).
ΕΝΤΑΞΕΙ...ΤΟ ΚΑΤΑΛΑΒΑΜΕ. ΔΕΝ ΧΡΩΣΤΑΣ ΔΟΣΕΙΣ! |
2) Έλεγχος του μυοσκελετικού συστήματος του παιδιού και κυρίως της σπονδυλικής στήλης για σκολίωση,κύφωση,λόρδωση κτλ.
3) Ανασκόπηση των χρονίων προβλημάτων των παιδιών και χάραξη της στρατηγικής μας για το επερχόμενο σχολικό έτος. Πολλοί γονείς παραπονούνται ότι οι δάσκαλοι των παιδιών αδιαφορούν για τα προβλήματα υγείας τους. Φοβούνται την ευθύνη και το ενδεχόμενο να συμβεί κάτι στο παιδί κατά τις ώρες του σχολείου και δεν επιθυμούν την εμπλοκή τους. Σε περιπτώσεις παιδιών με χρόνιες παθήσεις όπως σακχαρώδης διαβήτης, επιληψία , βαρύ άσθμα , σημαντικές αλλεργίες, είναι καλό να επιδιώκεται μια επαφή του προσωπικού γιατρού του παιδιού με τους εκπαιδευτικούς για την παροχή οδηγιών, αλλά κυρίως της διαβεβαίωσης ότι ο ίδιος θα βρίσκεται δίπλα τους σε οποιαδήποτε ανησυχία τους για το παιδί.
Ή ΣΤΡΑΒΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΙΑΛΟΣ Ή ΣΤΡΑΒΗ Η ΣΠΟΝΔΥΛΙΚΗ ΣΟΥ ΣΤΗΛΗ. ΤΥΠΙΚΗ ΕΙΚΟΝΑ ΣΚΟΛΙΩΣΗΣ. ΤΟ ΘΕΜΑ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΡΟΛΑΒΟΥΜΕ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΝΩΡΙΤΕΡΑ... |
4) Έλεγχος της καρδιαγγειακής πίεσης, του σωματικού βάρους και του μοτίβου διατροφής και κατά περίπτωση παραπομπή σε καρδιολόγο για ένα "ασφαλές" ηλεκτροκαρδιογράφημα και εαν ο ειδικός το κρίνει για υπερηχογράφημα καρδιάς. Πολλοί συνάδελφοι διαθέτουν ηλεκτροκαρδιογράφο, αλλά συνήθως αυτό δεν επαρκεί για την πλήρη και ασφαλή κρίση του παιδιού.
Κλείνουμε με μερικές από τις γνωστές "πινελιές" :
Α) Το πιστοποιητικό υγείας είναι μια καλή ευκαιρία να ελέγξουμε, εαν έχουμε την παραμικρή αμφιβολία, την ακοή και την όραση του παιδιού μας με την παραπομπή σε συναδέλφους των αντίστοιχων ειδικοτήτων. Παιδί που δεν ακούει απολύτως καλά (ή αδύναμα) και που δεν βλέπει στον πίνακα ευκρινώς, είναι βέβαιο ότι θα αντιμετωπίσει σχολική δυσπροσαρμογή.
ΕΑΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΑΣ ΒΛΕΠΕΙ ΚΑΠΩΣ ΕΤΣΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ...ΕΙΜΑΣΤΕ ΣΙΓΟΥΡΟΙ ΟΤΙ ΘΑ ΤΟ ΜΟΙΡΑΣΤΕΙ ΕΓΚΑΙΡΑ ΜΑΖΙ ΜΑΣ ; |
Β) Ο παιδίατρος είναι υποχρεωμένος να αναγράφει με εμφατικό τρόπο στο πιστοποιητικό υγείας του παιδιού (υπογράμμιση, κόκκινο χρώμα κτλ) τα χρόνια προβλήματα του παιδιού τα οποία μπορούν να αφορούν τόσο το ίδιο, όσο και την δημόσια υγεία. Σε παιδί που εξέτασε περιστασιακά μόνο για λόγους πιστοποιητικού, θα πρέπει σαφώς να αναγράφονται οι εμβολιαστικές εκκρεμότητές του μαθητή. Πολλές φορές οι μητέρες γίνονται επιθετικές και αισθάνονται ότι το παιδί κατά τον τρόπο αυτό στιγματίζεται. Θέλουν να δείχνουν όλα στην εντέλεια και μας παρακαλούν συχνά να αποκρύψουμε (δίκην ταμπού) το πρόβλημα υγείας που αντιμετωπίζει το παιδί τους. Θα πρέπει όλοι μας να φύγουμε από τέτοιες λογικές.
Γ) Οι παιδίατροι θα πρέπει επιτέλους να αρνούνται την τυφλή παροχή πιστοποιητικών (ο αναμάρτητος πρώτος τω λίθω βαλλέτω), είτε την μηχανική συμπλήρωσή τους.
Θα ακολουθήσουν και άλλα θέματα που αφορούν την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Καλό υπόλοιπο καλοκαιριού σε όλους !
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιο σας :